جهت انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده کاهنده از قطعه ای به نام شفت برج خنک کننده یا (محور گردان) استفاده می شود . شفت یک میله استوانهای شکل است که جریان نیروها را از بالا و پایین این سیستم انتقال میدهد.از آنجا که محور رانش درون برج عمل می کند ، باید بسیار مقاوم در برابر خوردگی ,پوسیدگی,اکسید شدن باشد. با چرخاندن کامل موتور ، باید به خوبی متعادل باشد و قادر به تعادل دوباره باشد شفت باید کاملا بالانس باشد زیرا در غیر این صورت باعث تولید لرزش و ارتعاش در سیستم و تحمیل فشار حداکثری به قطعات برج میشود؛ با انتقال قدرت کامل موتور در مسافت های قابل توجه ، باید گشتاور فوق العاده ای را بدون تغییر شکل بپذیرد. در معرض کارکرد طولانی مدت چرخه ای و خطای گاه به گاه انسانی ، باید بتواند مقداری ازاشتباهات را قبول کند.به این خاطر محور گردان (شفت)برای کاهش هزینه و حداقل خوردگی، از کربن استیل با پوشش گالوانیزه ساخته می شود.
جنس قطعه :
جنس شفت معمولا از کامپوزیت و یا فولاد مقاوم می باشد.برای کولینگ تاورهای بزرگ از فولاد مقاوم در برابر خوردگی و سایش و ضد زنگ استفاده میشود تا در هزینه های تعمیرات صرفه جویی شود
بسیار مهم است که درایوها به درستی متعادل شوند. عدم تعادل نه تنها باعث لرزش برج می شود بلکه باعث ایجاد بارهای بیشتر و ساییدگی بیش از حد بر روی تجهیزات مکانیکی همراه با شفت می شود. بیشتر دریل های خنک کننده برج با سرعتی نزدیک به 1800 دور در دقیقه کار می کنند. در این سرعت ها لازم است که شفت ها به صورت پویا متعادل باشند تا نیروهای ارتعاش را به حداقل برساند.
محور گردان در ابتدا و انتهای آن و محل اتصال به موتور و جعبه دنده کاهنده دارای کوپلینگ های انعطاف پذیر می باشد که به هم محوری کمک می نماید و هرگونه بار را انتقال می دهد.برای آن که کوپلینگ احتیاج به روغن کاری نداشته باشد و کمترین تعمیرات را نیاز داشته باشد نئوپرن بهترین ماده برای ساخت کوپلینگ های انعطاف پذیراست. این نوع کوپلینگ ها مقاومت بالایی را در برابر خوردگی دارا می باشند.
جهت تعمیر و خرید قطعات برج خنک کننده با نیکان تهویه تماس بگیرید ۰۹۱۲۰۷۵۱۵۳۹