نیکان تهویه

نیکان تهویه

فروش انواع برج خنک کننده

شماره تماس با دفتر

۰۲۱55821381

آدرس دفتر ما

تهران، انتهای بزرگراه نواب

دفع باکتری لژیونلا برج خنک کننده

دسته بندی مقالات

تهران، انتهای بزرگراه نواب نازی آباد

09120751539

شنبه تا پنج شنبه 9 تا 17

دفع باکتری لژیونلا برج خنک کننده
206
06/07/2021
rayan

دفع باکتری لژیونلا برج خنک کننده

به دلیل ایجاد محیطی نمور پر از بخار و تاریک برج های خنک کننده همیشه در معرض تولید انواع باکتری می باشند که برخی ازاین باکتری ها ممکن است باعث ایجاد بیماری در انسان شود یکی از معروفترین آنها باکتری لژیونلا است این باکتری ها می توانند در سطح مرطوب برج های خنک کننده ، کندانسورهای تبخیری (گیاه خنک کننده) و دستگاه های شستشو رشد کنند. ورودی های هوای نامناسب برای واحدهای تهویه مطبوع نیز می توانند ستون باکتری را گرفته و به داخل ساختمان بکشند.به همین جهت ما لازم دانستیم که در اینباره اطلاعاتی را دراختیار شما قرار دهیم و همچنین چگونگی دفع باکتری لژیونلا برج خنک کننده را توضیح دهیم.

دفع باکتری لژیونلا برج خنک کننده

باکتری لژیونلا چیست؟

بیماری لژیونر شکل شدید ذات الریه است – التهاب ریه که معمولاً به دلیل عفونت ایجاد می شود. علت آن باکتری معروف به لژیونلا است.

بیشتر افراد با استنشاق باکتری های موجود در آب یا خاک به بیماری لژیونر مبتلا می شوند. افراد مسن ، افراد سیگاری و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف به ویژه در معرض بیماری لژیونر هستند.

باکتری لژیونلا همچنین باعث تب پونتیاک ، بیماری خفیف تر شبیه آنفولانزا می شود. تب پونتیاک معمولاً به خودی خود برطرف می شود ، اما بیماری لژیونرهای درمان نشده می تواند کشنده باشد. اگرچه درمان سریع با آنتی بیوتیک معمولاً بیماری لژیونرها را درمان می کند ، اما برخی از افراد پس از درمان نیز با مشکل روبرو می شوند.

باکتری Legionella pneumophila مسئول بیشتر موارد بیماری لژیونر است. در فضای باز ، باکتری های لژیونلا در خاک و آب زنده می مانند ، اما به ندرت باعث عفونت می شوند. با این حال ، باکتری های لژیونلا می توانند در سیستم های آبی ساخته شده توسط انسان ، مانند تهویه هوا و برج خنک کننده ، تکثیر شوند.

دفع باکتری لژیونلا برج خنک کننده

اگرچه امکان ابتلا به بیماری لژیونر از لوله کشی در منزل وجود دارد ، اما بیشتر شیوع آن در ساختمان های بزرگ رخ داده است ، شاید به این دلیل که سیستم های پیچیده باعث رشد و انتشار باکتری به راحتی می شود. همچنین واحدهای تهویه مطبوع منازل و اتومبیل از آب برای خنک سازی استفاده نمی کنند.

شرایط ‌محیطی مناسب، باعث رشد سریع باکتری لژیونلا شده و ممکن است به سطحی خطرناک برسد. این باکتری می تواند در برج های خنک کننده سیستم‌های تهویه مطبوع و کندانسور های تبخیری، کولر های آبی و نیز لوله کشی آب شرب وجود داشته باشند.

چگونگی ابتلا انسان به باکتری لژیونلا:

نحوه انتشار عفونت

بیشتر افراد هنگام استنشاق قطرات آب میکروسکوپی حاوی باکتری های لژیونلا ، آلوده می شوند. این ممکن است از اسپری دوش ، شیر آب یا گرداب یا آب از سیستم تهویه در یک ساختمان بزرگ باشد. شیوع این بیماری ممکن است از موارد زیر باشد:

وان آبگرم و جکوزی
برج خنک کننده در سیستم های تهویه مطبوع
مخازن آب گرم و بخاری
فواره های تزئینی
استخرهای شنا
استخرهای زایمان
آب آشامیدنی

دفع باکتری لژیونلا برج خنک کننده

پکینگ مدیا محل رشد باکتری لژیونلا

این باکتری بسیار گرما دوست بوده و درصورت وجود دمای زیر 20تا 45 درجه سلسیوس افزایش می‌یابد. گرد و خاک، محل تجمع جلبک‌ها، لجن یا مواد ارگانیک یک منبع طبیعی غذایی برای این باکتری به ‌شمار می‌رود.

شیوع این بیماری، مستلزم وجود نوعی سیستم توزیع‌کننده که بتواند بخار آب تولید کند (چشمه‌های آب، برج‌های خنک‌کننده یا استخرهای شنا) است. این بیماری همچنین به‌طور مستقیم به افراد دیگر سرایت پیدا نمی‌کند و تنها می‌تواند از طریق دستگاه‌هایی نظیر دستگاه تهویه هوا یا سیستم‌های گرمایشی مرکزی منتشر شود.

لژیونلاها در آمیب های دارای زندگی آزاد زندگی می کنند و درون آنها به عنوان یک انگل درون سلولی به سر می برند. این آمیبها به عنوان محافظت کننده لژیونلاها در طبیعت و تکثیر دهنده آنها در کولینگ تاورها دارای اهمیت می باشند، چرا که پناه گرفتن لژیونلا در کیست تک یاخته ها باعث زنده و فعال باقی ماندن آنها در شرایط خشک و مدت زمان طولانی تر می شود و تا زمانی که آئروسلهای محتوی باکتری توسط انسان استنشاق شوند، مدتی در فضا به صورت معلق باقی می مانند.

در صورت آلودگي آب کولینگ تاورها به باكتري Legionella pneumophila ، به دليل وجود شرايط مناسب در اين سامانه ها، باکتری مذکور می تواند به سرعت تکثير يابد. اگر آب آلوده به صورت قطرات معلق درآيد، ذرات کوچک حاوی باکتری می تواند به سيستم تنفس افراد حساس وارد شده و در صورت عدم تشخيص به موقع، منجر به بروز بیماری لژیونلا و مرگ شود.

عدم نگهداری صحیح برج خنک کننده و خطر ابتلا به بیماری لژیونلا

برج های خنک کننده مدار باز و بسته

تمام برج های خنک کننده با استفاده از تبخیر آب گرما را از بین می برند و در جو آزاد می کنند.

برجهای خنک کننده از آب در گردش برای خنک سازی چیلرها، پمپ های حرارتی، کمپرسورها، کندانسورها، مبدل های حرارتی و سایر دستگاه های فرآیند استفاده می کنند.

هر دو نوع برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز به پروتکل های اساسی کار و نگهداری یکسان نیاز دارند. هر دو نوع برج خنک کننده می توانند آب هوادهی شده را به جو منتقل کنند.

اگر لژیونلا وجود داشته باشد، آب آئروسل می تواند باکتری ها را کیلومترها پخش کند. با این حال، برج های خنک کننده مدار بسته دارای یک حلقه بسته اضافی هستند که می تواند از قرار گرفتن مایعات مورد استفاده در فرایندهای خنک سازی در معرض جو جلوگیری کند. دکل های خنک کننده مدار بسته می توانند در دمای خنک و در حالت “خشک” کار کنند که از آب استفاده نمی کند و در نتیجه اسپری آب هم ندارند.

توصیه های طراحی برای کنترل و دفع باکتری لژیونلا برج خنک کننده

درک اجزای طراحی برج خنک کننده برای کنترل لژیونلا بسیار مهم است.

از ورود مواد جامد و ذرات معلق به داخل برج خنک کننده جلوگیری کنید.
برجهای خنک کن را حداقل با فاصله 25 فوت از ساختمان قرار دهید.
ورودی هوا برای اطمینان از کشیده نشدن ذرات معلق کولینگ تاور به سیستم تهویه بررسی شود.
اطمینان حاصل کنید که لوله گذاری سیستم برای جلوگیری از راکد یا مرده بودن جریان آب طراحی شده است.
آب را در حین کار متناوب به گردش در بیاورید.
یک سیستم تصفیه آب خودکار طراحی و نصب کنید.
محدودیت های عملکرد، نگهداری و کنترل

دفع باکتری لژیونلا برج خنک کننده

عملکرد ایمن و تعمیر و نگهداری منظم برج خنک کننده، بهره برداران ساختمان، کارکنان، بازدید کنندگان و جامعه مجاور را از تماس با لژیونلا محافظت می کند. فرکانس لازم این فعالیتها به بار خنک کننده ، شرایط محیطی موجود در منطقه محل استقرار برج خنک کننده و طراحی برج خنک کننده بستگی دارد.

برای ایجاد، ردیابی و بهبود فعالیتهای عملکردی و نگهداری از برنامه مدیریت آب استفاده کنید.

با رعایت دستورالعمل های زیر با برج های خنک کننده کار و نگهداری کنید:

قبل از راه اندازی، هنگامی که برج کار نمی کند و بعد از خاموش کردن، توصیه های تولید کننده را برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن دنبال کنید.
در صورت امکان، در کمترین دمای آب ممکن و زیر مطلوب ترین دامنه رشد لژیونلا (77–113 درجه فارنهایت ، 25–45 درجه سانتیگراد) از سیستم برج خنک کننده استفاده کنید.
اضافه کردن و نظارت بر ضد خوردگی، ضد رسوب و ضد عفونی کننده.
پارامترهای آب را مانند ضد عفونی کننده کنترل کنید.
باقیمانده و pH، به طور منظم کنترل شود.
حداقل هفتگی لوله های جریان کم جریان و راکد را شستشو دهید.
برای جلوگیری از راکد بودن در هنگام وجود چندین برج خنک کننده یا سلول، زمان کار را بین برج های خنک کننده تعادل دهید.
برای حفظ کیفیت آب سیستم، تخلیه خودکار (تخلیه عمدی آب سیستم و جایگزینی آب جدید) را انجام دهید.
فیلتراسیون را برای کاهش سطح مواد جامد معلق در آب خنک کننده بر اساس فاکتورهای سیستم در نظر بگیرید (به عنوان مثال محل برج خنک کننده، بار ذرات).
حداقل سالانه ضد عفونی و نظافت خارج از برنامه انجام دهید.
برج های خنک کننده را برای اختلالات سرویس آب کنترل کرده و برنامه هایی را برای پاسخگویی متناسب تدوین کنید.
آزمایش برای تشخیص میزان درصد لژیونلا انجام دهید.
برگه های مربوط به سایت، روش های تست، گزارش خدمات و نتایج آزمایشات سایت را نگهداری کنید.
خطر-بیماری-لژیونلا-برای-ریه-های-انسان

دفع باکتری لژیونلا برج خنک کننده

در صورت وجود درصد بالای باکتری در سیستم دستور العمل زیر را دنبال کنید.

برنامه فعلی تصفیه آب (به عنوان مثال تمیز کردن، نگهداری، برنامه ضد عفونی کننده) را مرور کنید.
بار گرما را از سیستم خنک کننده بردارید. فن های مرتبط با برج خنک کننده را خاموش کنید. تمام تجهیزات تغذیه و کنترل خودکار شیمیایی را از کار بیندازید.
سیستم را خاموش کرده و شیرهای آب را باز نگه دارید.
دریچه های ورودی هوا را در نزدیکی برج خنک کننده، به ویژه در بادگیر، تا زمانی که فرایند تمیز کردن را کامل نکرده اید، ببندید.
آب را از طریق تمام تجهیزات سیستم، از جمله اجزای بای پس یا آماده به کار، به گردش در آورید.
یک ضد عفونی کننده اکسید کننده برای دستیابی به باقیمانده ضد عفونی کننده حداقل 20 ppm به عنوان اکسیدان اضافه کنید.
پخش کننده مناسب اضافه کرده و در صورت نیاز از ضد کف استفاده کنید. از بازدارنده های خوردگی مناسب استفاده کنید.
چرخه های غلظت را کاهش دهید (در صورت لزوم) برای دستیابی و حفظ PH کمتر از 8 ، از مواد ضد عفونی کننده بر پایه کلر یا برای کمتر از 8.5 از ضد عفونی کننده بر پایه برم استفاده کنید.
باقیمانده اکسیدان موجود را در ppm 10 به مدت حداقل 24 ساعت حفظ کنید. زمان تماس کوتاه تر می تواند در غلظت های بالاتر موثر باشد.
سیستم را پس از دوره ضد عفونی به فاضلاب بهداشتی تخلیه کنید، (طبق کلیه قوانین، مقررات و مجوزهای لازم که ممکن است).
تمام تجهیزات سیستم قابل دسترسی را به صورت فیزیکی تمیز کنید. باید به کلیه تجهیزات برج خنک کننده، از جمله بسته پر کردن ، فیلتر های معلق ، خطوط اکولایزر، حوضچه ها ، چیلرها، مبدل های حرارتی خنک کننده و هرگونه اجزای بای پس یا آماده باشتمیز شود.
سیستم را دوباره پر کنید و آب را از طریق تمام تجهیزات سیستم از جمله اجزای بای پس یا آماده به کار گردش دهید.
یک ضد عفونی کننده اکسید کننده اضافه کنید و باقیمانده اکسیدان موجود حداقل 10 ppm به مدت یک ساعت حفظ کنید.
سیستم را پس از دوره ضد عفونی به فاضلاب بهداشتی تخلیه کرده .
سیستم را دوباره پر کنید و تمام تجهیزات تغذیه و کنترل مواد شیمیایی را به حالت عادی برگردانید. جهت دفع باکتری لژیونلا برج خنک کننده با ما تماس بگیرید

 جهت تعمیر و خرید قطعات برج خنک کننده با نیکان تهویه تماس بگیرید ۰۹۱۲۰۷۵۱۵۳۹
مطالب مفید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *